Produkcja fimowa.

Produkcja filmów reklamowych i promocyjnych – jak to właściwie wygląda?

Czy zdajesz sobie sprawę jak olbrzymią moc ma reklama? Większość ludzi to tak zwani wzrokowcy. Nie ma co się oszukiwać to w głównej mierze obraz przyciąga naszą uwagę, wywołując określone zachowania – łącznie z decyzją o chęci zakupu zaobserwowanego produktu, czy usługi. Właśnie z tego powodu filmy reklamowe i promocyjne mają tak wielkie znaczenie, a ich realizację należy powierzyć profesjonalnym i doświadczonym firmom!

Wbrew powszechnie krążącym opiniom – filmy promocyjne, czy filmy reklamowe trwające dosłownie wydawałoby się kilka chwil to wysiłek masy ludzi, specjalizujących się w zupełnie różnych dziedzinach (marketingu, reżyserii, aktorstwa, montażu, scenopisarstwa i innych). To ciężka praca trwająca wiele dni, tygodni a czasem zdarza się, że nawet miesięcy – W zasadzie niemożliwa do wykonania przez zwykłego amatora. A jak wyglądają jej poszczególne etapy? Na co szczególnie należy zwrócić uwagę przy realizacji każdego z nich? O tym poniżej.

Przede wszystkim – kreatywny zamysł

To od dobrego pomysłu wszystko się zaczyna. Konieczne jest zapoznanie się w pełni z oczekiwaniami i potrzebami klienta. A następnie spróbować im sprostać. Brzmi prosto? W zasadzie tak – ale wcale takim nie jest! Uwzględniając cele, zasoby, a także budżet zleceniodawcy opracować należy jak najlepszą koncepcję – to najważniejszy etap prac nad produkcją filmów reklamowych i promocyjnych. Tak naprawdę to od niego w głównej mierze zależy sukces powstałego dzieła – czy materiał wpłynie na pozyskanie nowych klientów, lub ogólny wzrost zainteresowania firmą?
Po zaakceptowaniu wstępnego zamysłu nadchodzi więc czas opracowania szczegółowego scenariusza i opisu treści, jak również tak zwanego „storyboard”.

Storyboard – cóż to takiego?

Przy produkcji filmów reklamowych i filmów promocyjnych nic nie jest dziełem przypadku. Storyboard jest tego doskonałym potwierdzeniem. Scenorys, bo tak brzmi spolszczona wersja słowa to nic innego jak obrazkowa interpretacja – określenie jak będą wyglądać poszczególne ujęcia, począwszy od akcji samej sceny, po każdy jej detal – światło, ruch kamery, a nawet ścieżkę dźwiękową. W dużej mierze przypomina on komiks, będący wskazówkami dla reżysera, operatora, a także scenografa, montażysty, czy samych aktorów.

„MAMY PLAN” – i co dalej?

Dalej rozpoczyna się okres zdjęciowy. Powstaje wówczas surowy materiał, z którego następnie tworzone są filmy promocyjne, czy też filmy reklamowe. Ale po kolei… Przygotować należy nie tylko sam plan filmowy – scenografię, ale także zająć się innymi kwestiami, na przykład castingami – o ile w filmie występują aktorzy. W końcu ich również należy odpowiednio dopasować do przygotowywanej produkcji.

Ujęcia gotowe – czas więc wszystko skleić

Finalny etap prac, określany również postprodukcją to przede wszystkim robota dla montażystów. Postprodukcja nadaje filmom reklamowym niepowtarzalnego charakteru oraz odpowiedniej dynamiki. Bez wątpienia kreuje właściwy efekt końcowy dzieła. Na czym w dużym skrócie polega zadanie montażysty?

Nakręcone ujęcia należy ustawić we właściwej sekwencji, dodać do nich odpowiednią ścieżkę dźwiękową, czyli muzykę oraz dialogi, jak również poprawić ogólną jakość, kolory oraz światło. Możliwości jest wiele, a wszystko zależy w zasadzie od przyjętego wcześniej konceptu oraz kreatywności specjalisty w zakresie montażu – w końcu wszystkiego nie da się przewidzieć i rozrysować. Na każdym etapie produkcji filmów promocyjnych i reklamowych liczy się elastyczność i twórcze podejście!

Author: Dawid Marczewski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.