Biznes Plan

Biznes plan – co warto o nim wiedzieć

Samo założenie firmy nie przyniesie nam tak naprawdę oczekiwanych zysków. Biznes plan to tak naprawdę zestawienie wszystkich elementów i możliwości, przy pomocy których możemy osiągnąć cel.

Co jest celem firmy

Tak po prawdzie biznes plan sam w sobie nie jest celem. Jest on tylko jednym ze środków do jego osiągnięcia. Uporządkowanie wszystkich danych pozwala na szybkie znajdowanie nowych możliwości czy pokonywanie przeszkód jakie spotykają firmę.

Raz napisany biznes plan wystarczy?

Nie na tym polega, aby go napisać i leżał w szafce. Jego rola to wsparcie w dążeniu do celu. Powinniśmy go na bieżąco uzupełniać. Oto dlaczego warto na bieżąco zmieniać swój biznes plan.

Kupiliśmy nową maszynę do naszej firmy. Wykorzystujemy ją tylko do jednego rodzaju przedsięwzięć, ale przecież możemy jeszcze:

  • wypożyczyć ją;
  • świadczyć usługi firmom zewnętrznym.

Nieuwzględnienie w biznes planie nowego nabytku to zamykanie sobie innych dróg uzyskania zysków. Zawsze jest to dodatkowy kapitał do uzyskania. W tym dokumencie uwzględnimy wszystkie aspekty jakie mają wpływ na firmę. Może się okazać, że niezbędny będzie wynajem biura na godziny na czas wykonywania projektu w innym mieście.

Jak widzą nas inni przez perspektywę biznes planu

Biznes plan to nie tylko dokument wewnętrzny dla firmy. Owszem plany rozwoju są ściśle tajne, ale istnienie go już nie. Oto dlaczego warto mieć biznes plan gotowy:

  • pozyskanie funduszy unijnych na rozwój wymaga tego dokumentu;
  • kontrahenci widzą że jesteśmy stabilną firmą, która planuje i robi strategię ryzyka;
  • łatwiej jest zdobyć inwestora;
  • łatwiej jest określić korzyści i szanse;
  • buduje zaufanie wśród kontrahentów, klientów.

Co powinien zawierać biznes plan

Najtrudniejszą kwestią jest napisanie biznes planu, który ma szansę jak najdokładniejszego zrealizowania. Błędem jest tworzenie wizji, które mają nikłe szanse na realizację. Dlatego też biznes plan musi się zmieniać w zależności od sytuacji na rynku. Jednak powinien zawierać:

  • opis przedsiębiorstwa (wszystkie dane, misja, wizja);
  • opis produktu (cena, wygląd, klienci, konkurencja);
  • analiza SWOT (zestawienie szans i zagrożeń);
  • kadra (pracownicy, struktura firmy);
  • strategia marketingowa (promocja firmy, produktu);
  • analiza finansowa (kapitał i przychody).

Każda z tych części ma jeszcze wiele składowych, które również należy dokładnie określić.

 

Artykuł powstał przy współpracy z firmą oferującą wynajem powierzchni biurowych http://cityspace.pl/

Author: Dawid Marczewski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *