Mural w mieście

Zobacz, jak firmy wykorzystują murale reklamowe w swoich kampaniach

Murale to ekspresyjne wyrażanie siebie i forma sztuki. Dzisiaj wykorzystywane są jako wielkoformatowy rodzaj reklamy. I nic dziwnego, ponieważ według badania firmy Kantar TNS blisko 70% Polaków uważa, że większość reklam jest nieciekawa, co nie dotyczy ręcznie malowanych murali i chcą je widzieć na ulicach częściej. Czy firmy z tego korzystają? Okazuje się, że tak! Oto kilka przykładowych realizacji.

Zgodnie z przywołanym badaniem przeprowadzonym na ogólnopolskiej próbie 1000 Polaków w wieku 18+ aż 1/3 badanych stwierdziło, że reklamy wolnostojące i reklamy cyfrowe w postaci wyświetlaczy w ogóle nie powinny funkcjonować . Za to więcej powinno pojawiać się murali, które są oceniane pozytywnie. Obserwując przestrzenie miejskie nie można oprzeć się wrażeniu, że firmy doskonale zdają sobie sprawę z tego trendu i coraz częściej angażują artystów do wykonania nawet kilku tematycznych i spójnych malowideł w najważniejszych punktach miasta.

Murale Królewskie

Dosyć świeżym projektem są murale powstające na zlecenie Grupy Żywiec reklamujące Królewskie Niefiltrowane. Powstałe malowidła są odbiciem starych fotografii przedstawiających daną dzielnicę czy rejon w starszych czasach, co ma skłonić do refleksji, a także przybliżyć dawną epokę.

Realizacją zajęło się Good Looking Studio, a malowidła powstały między innymi przy ulicy Brackiej i Targowej w Warszawie. Obrazy doskonale wpisują się w nurt murali społecznych, ponieważ oprócz funkcji reklamowej odnoszą się do tożsamości lokalnej społeczności oraz historii.

Mural reklamowy w mieście

Wedel i kultowe ptasie mleczko

Innym przykładem nawiązania do dawnej epoki jest mural hybrydowy, który powstał w Warszawie na Pradze na zlecenie firmy Wedel. Przedstawia scenkę z 1936 roku, kiedy to narodziła się kultowa pianka, znana dziś pod nazwą ptasiego mleczka. Zgodnie z założeniem, mural pełni funkcje wizerunkowe, ponieważ ma przybliżyć historię marki, a także zapewnić jej obecność w przestrzeni publicznej.

Realizacją zajęło się studio Ideamo. Projekt przygotowała artystka Monika Urbaniak.

Mural hybrydowy

Artystyczne urodziny Coca-Coli

2015 rok należał do Coca-Coli, która obchodziła swoje 100 urodziny. Z tej okazji powstały autorskie murale zaprojektowane przez niezależnych artystów zaproszonych do współpracy. W tym gronie nie zabrakło Przemysława „Trust” Truścińskiego czy Mateusza Kołka, którzy zostali autorami jubileuszowych murali w Warszawie i w Krakowie. Oba murale to wynik ciężkiej pracy – ponad tydzień malowania, blisko 450 m2 powierzchni oraz ponad 1 tysiąca litrów farby. Efekt jest jednak spektakularny, biorąc pod uwagę koncepcję artystyczną oraz samo wykonanie.

Mural z dużą ilością czerwonego koloru

Dulux pomalował ulice

Zestawienie kończy kultowy i światowy projekt marki Dulux „Let’s Color Project” realizowany od 2011 roku. Zgodnie z założeniem, że murale mają upiększać miasta, marka przystąpiła do rewitalizacji zniszczonych budynków i przywróciła im blask. Pod jej pędzlem (a konkretnie pod pędzlami najętych artystów) znalazły się ulice w Brazylii, Maroko, Turcji, Chinach, a nawet Polski, tutaj Warszawa, Poznań, Jarosław, Tomaszów Mazowiecki, Wałbrzych i inne miasta.

Nie jest to już wymiar reklamowy, ale społeczny, ponieważ na dedykowanej stronie www.letscolourproject.com dostępne są statystyki, ile malowideł powstało i ilu ludzi się zaangażowało (dotąd powstało 2 289 projektów – stan na grudzień 2018). Mimo społecznego wymiaru projekt zdecydowanie wpłynął na pozytywny odbiór marki i przez to też nie może zabraknąć go na naszej liście.

Dodaj komentarz